گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی

املاک عظیمی اصفهان ، خرید و فروش آپارتمان در اصفهان ، اجاره خانه در اصفهان ، خرید خانه اصفهان ، مشاوره املاک در اصفهان

گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی

املاک عظیمی اصفهان ، خرید و فروش آپارتمان در اصفهان ، اجاره خانه در اصفهان ، خرید خانه اصفهان ، مشاوره املاک در اصفهان

گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی با نیم قرن سابقه درخشان در زمینه خرید و فروش ، رهن و اجاره آپارتمان و خانه در اصفهان ، مشاور املاک در اصفهان

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر بخواهیم مبایعه نامه را در یک جمله تعریف کنیم در واقع باید به متون فقهی اشاره کنیم و میتوان گفت نوعی اصطلاح فقهیست. در فقه و قانون مدنی مبایعه نامه یا بیع نامه عبارت است از بیع نامه یا قراردادی که در آن بیع واقع شده‌است. منظور از بیع، دادن مالی است به عوض معلوم. در تعریفی دیگر بیع نامه قراردادی است در رابطه با خرید و فروش مالی بین خریدار و فروشنده که در مقابل دادن مال باید پول یا عوض دیگری پرداخت شود. 

مبایعه نامه چیست

معنی لغوی مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه از دو کلمه ی مبایعه و نامه بوجود آمده است. مبایعه از ریشه ی بیع و به معنی فروش است. پس مبایعه نامه به معنی فروشنامه می باشد. این که در تعریف مبایعه نامه، آورده شده مال مورد معامله، می تواند به این معنی باشد که مبایعه نامه تنها برای املاک نیست و برای خرید، فروش هر مالی استفاده می شود. مثلا برای خودرو، تلویزیون، سیمان.

در مبایعه‌نامه باید حداقل ۵ مورد ذکر شده باشد:

  • مشخصات فروشنده: مشخصات سجلی، آدرس(در آدرس حتما باید کدپستی ذکر شود)، تلفن همراه و ثابت.
  • مشخصات خریدار: مشخصات سجلی، آدرس(در آدرس حتما باید کدپستی ذکر شود)، تلفن همراه و ثابت.
  • موضوع مورد معامله(مبیع): مشخصات کامل جغرافیایی، ثبتی، هندسی(مساحت زمین یا خانه).
  • مبلغ مورد معامله: شامل قیمت واحد و قیمت کل به وجه رایج کشوری، ریال یا معادل تومان.
  • زمان مورد معامله: زمان و نحوه پرداخت، زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند. برای نحوه پرداخت باید حتما مشخص شود که خریدار چه مبلغی را، در چه زمانی و با چه شرایطی به فروشنده می‌دهد.

اگر این ۵ مورد ذکر نشود، مبایعه‌نامه ارزشی ندارد. بعد از نوشتن این ۵ مورد، برای شفاف‌سازی بیشتر، موارد دیگری را هم به مبایعه‌نامه اضافه می‌کنند. اگر فقط این ۵ مورد نوشته شده باشد، مبایعه‌نامه سست است، ولی با اضافه کردن موارد زیر، مبایعه‌نامه شفاف می‌شود:

  • درصورت پشیمانی: فرض کنید شما خانه‌ای را پسندیده‌اید و مبایعه‌نامه نوشته‌اید ولی همسرتان می‌گوید من این خانه را نمی‌پسندم. باید در مبایعه‌نامه مشخص باشد که اگر خریدار یا فروشنده پشیمان شدند، چه اتفاقی می‌افتد.

برای پشیمانی، زمان مشخص کنند، مثلا تا ۲۴ ساعت بعد از تنظیم مبایعه‌نامه می‌توانید پشیمان شوید.
در صورت پشیمانی، خسارتی نیز تعیین می‌کنند که حتما باید مبلغ آن در اینجا ذکر شود.

  • گول خوردن: در معاملات اصطلاحی به نام خیارات وجود دارد. «خیار» به طورکلی، به توانایی و اختیار فسخ معامله گفته می‌شود. خیارات انواعی دارد مانند مجلس، غبن، تدلیس، فاحش (چیزی که معامله کرده‌ام با آنچه دیده‌ام تفاوت بسیاری دارد.) و …

عموما در مبایعه‌نامه، خیارات را از خودشان ساقط می‌کنند و جمله «اسقاط کافه خیارات ولو خیار فاحش» می‌نویسند، به‌عبارتی می‌گویند ما با علم اینکه چنین اتفاقی نیفتاده است، معامله می‌کنیم و به‌هیچ‌وجه معامله را فسخ نمی‌کنیم.

وقتی خریدار یا فروشنده اختیار خیارات را از خودش ساقط کند و بعد از معامله متوجه شود در هر زمینه‌ای گول خورده است، نمی‌تواند کاری انجام دهد و حق بر هم زدن معامله را ندارد.

دقت کنید که برای سند زدن خانه، چه خیاراتی را می‌پذیرید. با نوشتن «اسقاط کافه خیارات ولو خیار فاحش» اجازه فسخ معامله را از خودتان می‌گیرید.

تیم ویژه حقوقی ما در گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی بزرگترین شبکه معاملات املاک اصفهان متشکل از وکلای پایه یک دادگستری ویژه امور ملکی علاوه بر تنظیم مبایعه نامه ها به مشاوره دقیق به خریداران و فروشندگان محترم انواع املاک می پردازند.

در هنگام تنظیم مبایعه نامه، خریدار چه کاری را باید انجام بدهد؟

خریدار در هنگام تنظیم مبایعه نامه، بایستی تضمیناتی را از فروشنده بگیرد تا بدین وسیله مطمئن بشود که فروشنده در زمان مقرر در دفترخانه حضور پیدا می کند. چنانچه فروشنده درتاریخ مقرر در دفترخانه حضور نیابد، بایستی تضمینات را( فلان مقدار پول را) بپردازد.

همچنین خریدار بایستی در مبایعه نامه ذکر نماید که اگر فروشنده ی مال فردی غیر از این فروشنده باشد، حق فسخ معامله را خواهد داشت.

 

  • املاک عظیمی
  • ۰
  • ۰

با وجود تورم مداوم همگانی و به دنبال آن کاهش قدرت خرید مردم ، بویژه اقشار متوسط و دهک های پایین جامعه فشارهای اقتصادی بیش از پیش بر این قشر وارد آمده است.

علاوه بر تورم ، بیماری کرونا که از ابتدای سال 1399 میهمان منحوس ناخوانده جامعه ایران شده بسیاری از کسب و کارها و در نتیجه درآمد ها را با کاهش چشمگیر مواجه کرده است.

تورم مسکن

 

در این بین تابستان و فصل جابجایی هم از راه رسیده و باری به مشکلات معیشتی قشر وسیعی از جامعه تحمیل می کند. ازین رو افزایش تورم از طرفی افزایش قیمت ملک را به دنبال داشته و در نتیجه اجاره بهای این کالای گارنبها را همراه دارد.

افزایش چشمگیر مبالغ رهن و اجاره در اصفهان به خصوص در سال 99 باعث شده مشکلات عدیده ای برای اجاره نشین ها بوجود بیاید. به طوری که شاهد پدیده های عجیب چادرنشینی در حاشیه شهرها تا ماشین خوابی در برخی شهرها را شاهد باشیم.

مالکین گرامی باید توجه داشته باشند که تمامی موارد کاهش درامد در سال جدید باعث شده برای تامین هزینه های اولیه عده کثیری اجاره نشین با مشکل مواجه شوند در حالی که همین تورم باعث افزایش قیمت املاک مالکین محترم شده است، با وجود تمامی معذورات از سوی مالکین امید آن می رود که مساعد و یاری مالکین کمک حال اوضاع کنونی مستاجرین باشد و همین امر باعث شود تا از “شرایط واقعا” سخت” کنونی گذر کنیم. این یاری میتواند شامل تمدید رایگا قرارداد سال قبل با همان شرایط و قیمت های قبل شود و یا با افزایش قیمت منصفانه این امر صورت پذیرد.

  • املاک عظیمی